Ny global mötesplats i hjärtat av Skandinavien

Med en satsning på 1,2 miljarder kronor blir nu Svenska Mässan och Gothia Towers en av Europas största helintegrerade hotell-, mäss-, event- och konferensanläggningar.

- Vi siktar på att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom, koncernchef på Svenska Mässan.
Med vårt unika cityläge, närheten till kommunikationer och möjligheten att erbjuda allt under ett tak – upplevelser, konferenser, hotell, mässor, möten, utställningar, teater, spa, restauranger, butiker, konstutställningar, show, kulturevenemang, shoppingstråk, träningsmöjligheter och mycket mer – ser vi oss ha stora konkurrensfördelar.
Vår ambition och expansion är också ett led i vårt uppdrag att främja det västsvenska näringslivet, fortsätter hon. Vi vill överlag bidra till att attrahera och välkomna flera besökare till Göteborg.

Det utåt sett synligaste i miljardsatsningen är det nya tredje tornet – Tower 3 – som med sina 100 meter är Göteborgs högsta hus. Nu kommer hela anläggningen omfatta en yta på 180 000 kvm och innehålla mäss- och konferensyta, 1 200 hotellrum, det 5-stjärniga hotellet Upper House, tre våningar med spa, relax och fitness, utomhuspool med glasgolv 50 meter ovanför marken, åtta barer och restauranger, festvåningar, shoppingstråk, mötesplatser och unika upplevelser.
- Vi kommer också att satsa på konst och ha en konstutställning som byts ut över tid, säger Carin Kindbom. Aktualiteten är viktig och att alltid kunna erbjuda nya upplevelser för våra besökare.